Her er et sjovt lille forsøg, hvor du kan finde ud af, hvor meget vand du kan spare, når du vansker hænder. Det er meget nemt at lave derhjemme eller i klassen.

Det skal du bruge:

  1. Et stopur – evt. det på mobilen
  2. En opvaskebalje
  3. Et litermål
  4. En vandhane
  5. En håndsæbe
  6. Skemaet nedenfor og noget at skrive med

Sådan gør du:

Undersøg først, hvor meget vand du bruger, når vandhanen er skruet helt op og tændt mens hænderne sæbes ind.
  1. Du står klar med stopuret. Dit barn står klar ved vandhanen.
  2. Tag tid på, hvor lang tid det tager for dit barn at vaske sine hænder.
  3. Så tænd nu igen for både vand og stopur. Denne gang lader i bare vandet løbe ned i opvaskebaljen og slukker, når tiden er gået.
  4. Tøm vandet fra opvaskebaljen over i litermål og se hvor meget vand, der er brugt. Noter det i skemaet nedenfor.
Undersøg nu hvor meget vand du bruger, når der er lukket for vandet, mens du sæber hænderne ind.

Gentag forsøget som før. Denne gang slukker barnet bare for vandet, mens hænderne sæbes ind. Du holder stopuret på pause imens.

Undersøg til sidst, hvor meget vand du bruger, når der kun er lidt tryk på vandet og lukket, mens hænderne sæbes ind.

Denne gang skruer du ikke så meget op for vandhanen og lukker for vandet mens hænderne sæbes ind

Inspiration til spørgsmål I kan tale om

  1. Hvornår vasker du hænder i løbet af en dag?
  2. Hvorfor skal vi vaske hænder?
  3. Hvad kan der ske hvis vi ikke vansker hænder?
  4. hvordan kan vi spare på vandet, når vi vasker hænder?

Opgaver:

  1. Regn ud, hvor meget vand, du sparer, når du lukker for vandet mens du sæber hænderne ind.
  2. Regn ud, hvor meget vand du sparer, når du også skruer ned for vandet.

 

 

Du kan skrive resultaterne ind på skemaet nedenfor: 

.

Skema til at printe ud.

Aktiviteten understøtter konkrete læringsmål i de mindste klassetrin:

Natur teknik:

  • Undersøgelsen tager udgangspunkt i genstande, natur og fænomener, som eleverne kender fra hverdagen.
  • Eleven lære at udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr.
  • Eleven bliver i stand til at genkende viden fra natur/teknologi i deres hverdag.
  • Eleven lærer at relatere viden fra natur/teknologi til sig selv og det nære område.

Sundhed:

  • Eleven kan fortælle om enkle råd om sundhed i forhold til egen hverdag.
  • Eleven behersker basal personlig hygiejne.

Matematik:

  • Eleven kan undersøge enkle hverdagssituationer ved brug af matematik-
  • Eleven kan tolke matematiske resultater i forhold til enkle hverdagssituationer.
  • Eleven kan udvikle metoder til addition.